Bornholm

Lyst til å fiske på Bornholm? Her er en link til ferga fra Ystad til Rönne, samt bosted i Sandvig;

FERGE TIL BORNHOLM
HER KAN DU BO
VANNTEMPERATUR

BORNHOLM 2015
19-22/3-2015

Denne helga dro vi tre storørret sugne gutter ned til den fantastiske sjøørret øya Bornholm. Vi hadde samme uka hørt rykter om fine fangster fra sjefen min og det gjorde ikke suget noe mindre. Vi gleda oss stort til å ta fatt på herligheten der nede. Dagen før vi dro tikka det inn en melding, “Livet leker” stod det….

230315_ole1
Ole Jørgen med en flott sjøørret tatt på vestsiden av øya

Vi tråkka litt ekstra på gassen og kom til øya på torsdags kveld. Travle som vi er med familie fikk vi bare til en weekend. Sjansespill av dimensjoner spør du meg, men denne sjansen er jeg villig til å ta for å mulig få en drømmefisk. Vi skulle fiske fredag, lørdag og halve søndag. Galskap hører jeg noen si 😉

Vel fremme hos Bettina og Per på Verona fikk vi lessa av bagasjen og fortært et bra måltid og klare for å fiske på fredag morgen. Opp kl 0430 og ned i “go vika” ved Hammerhus som jeg har fisket så mange ganger før.

230315_2
Gutta på plass der de hører hjemme; med vadebukser i vannet

Lugga lot vente på seg. Man måtte gnu og gnu og stadig finne på noe nytt. Plutselig hoia Tom Arne til mellom meg og Myggen. Fast fisk! Etter en fin kamp lå en sølvblank halvannenkilos i hoven. En god start og stemningen steg betraktelig.

230315_1
Tom Arne med turens første Bornholmer sjøørret

Tom Arne mista så en 2 kilos før vi dro videre. Det var seigt fiske og masse gnuing til tross for, etter mitt syn, optimale forhold.

230315_3
Når man flytter seg ofte er det greit med stangstativ

Vi dro så ned litt lenger sør på øya og her måtte man virkelig være bajas ute i fjæresteinene. Å vade på store og glatte rullesteiner ute i dønninger er ikke å anbefale, men faktisk nødvendig for å nå fisken. Jeg kom meg ut på en stor stein etterhvert.

230315_7
Rullesteinskyst og fantastisk sjøørret biotop

Her gikk det unna. Etterhvert landa jeg fire kjappe men ingen større enn halvannen kilo der heller.

230315_s1
Fast fisk

Blanke og fine fisker men ikke helt størrelsen vi var ute etter. Men når det er lenge mellom lugga er det utrolig deilig når en får utteling.

230315_s2

Så kom lørdag da. Morrafisket ble blanketur igjen og yr hadde meldt 13-14 m/s vind fra kl. 1100 på formiddagen. Værmeldinger stemmer nesten aldri nøyaktig, men nå kom vinden på minuttet omtrent. Kald vind fra nord/øst og snø i lufta gjorde det vanskelig for oss.

230315_4
Til tross for ruskevær er alltid humøret oppe hos disse gutta

Vi prøvde oss litt på vestsiden først og her var det faktisk sterk vind med innslag av kastevinder, samt noe uventa store dønninger fra vest. Tom Arne måtte ufrivillig bade etter at han først så en “vegg” av en bølge komme mot han. Den skylla over og gubben gikk kast i kule innover fjæresteinene. Dette er for spesielt interesserte. Til tross for møkkavær fikk jeg nappa opp en på 1,3 kilo her.

230315_5
Bajasvading var nødvendig for å nå fisk

230315_6
Ikke lett å vade eller kaste i slike dønninger

Søndag og hjemreisedag var en fantastisk dag. Vi fikk noen timer og denne dagen prøvde vi en helt ny plass også denne på vestkysten. Her var jeg i kontakt med en meget fin fisk med en gang, men den glapp tidlig. Noen kast etterpå lugga det kraftig igjen og kampen var igang. Etter et par minutter hadde fisken et kraftig og uventa utras og opp kom en retta streamer 🙁 Har nesten klart å slutte å irritere meg over slikt, men klarer ikke la vær å servere noen gloser allikevel. Surt, men sånn er fisket. Fikk en fin kamp da.

230315_on1
Børsten var effektiv til tider, og denne fikk kjørt seg

Virka som om fisken var inne på kastehold noen ganger og ellers ute i de frie vannmasser ellers. For her måtte man virkelig i kjelleren for å finne fisk. Når man først var i kontakt med en så fikk gjerne naboen fisk også – en ny erfaring i “optimale” forhold.

Etterhvert hoia myggen til og en ny halvannenkilos lå i hoven. Tom Arne var ikke langt unna og landa den største for turen.

230315_8
En noe farga hannfisk ble turens største

Vi gnudde på og testa utallige fluer, dybder, inntrekk og hastighet og det ville seg liksom ikke. Vet fra tidligere at denne Bornholm sjøørreten ofte er å finne lenger ut og at den innimellom tar noen “sveip” inn på grunna. Dette var jeg sikker på at den kun gjorde i kaldere vann men det så ut til at mønsteret også er likt i 5-6 grader vann.

Så vi fikk ikke drømmefisken denne gangen heller. Men skal man ha en real sjans for å få denne så må man dra til slike plasser og ikke minst ta litt sjanser. Vi sjansa på denne helga og blåste bort på lørdag. Ellers var det fint sjøørretføre.

Gruppa endte opp med 9 sjøørret med største på 2,3 kg noe som er innafor til tross for forholdene vi hadde.

Noen fler bilder er å finne her;

//galleri.mortenpettersen.com/#!album-25

BORNHOLM 2008
12-16/3-2008

Årets reise til Bornholm skulle vise seg å bli litt av et slit. Vi stod opp kl. 0530 hver eneste dag og fiska til kl. 1900. Da vi begynte å fiske på torsdag morgen var det 14 m/s fra vest. Dvs at vi fikk ikke fiska fra vestkysten i det hele tatt. Vi måtte derfor “surre” rundt på nord – og østkysten.

Vi starta fiske i Salne Bugt som ligger vest for bostaden vår Gudhjem. Vi rigga pongtongbåtene og hadde god tro på fisk. Det skulle vise seg at vi desverre måtte tro omigjen. Fisken var totalt fraværende. Vi snakka med flere på øya som hadde vært der i flere dager uten å få en eneste fisk. Etter hva jeg kunne se så hadde vi optimale forholm, bortsett fra denne sterke vinden da. Temperaturen i vannet var rundt 4-5 grader.

Vi flytta oss litt rundt på nordkysten og havna etterhvert ved “mørdarbakken” eller Offergård som det heter. Her fikk jeg, etter stor forundring, kontakt med en blank fisk på 1,5 kg;

Dagen etter (fredag) ble det ikke fisk på noen av oss. Vi denga flue i 12-13 timer og alle blanka. Ikke særlig motiverende å stå å pælme flue i åpent hav når man ikke får respons. Men det er bare å bite tenna sammen og kjøre på videre.Lørdag morgen fortsatte vi i samme spor som dagen før. Vi dro så til Offergård igjen og da dro jeg på en sjøørret på 2 kg på nøyaktig samme plass der jeg fikk fisk to dager i forveien! Mulig jeg har funnet et “hull” der? Fisker var propell og ville alt annet enn å ligge i hoven min. Men fisken måtte tilslutt gi tapt. En fin, men i Bornholmermålestokk en liten fisk;

Etter en liten pause og prat med de andre gutta gikk jeg igjen bort til “plassen min”. Varte ikke lenge før jeg vippa opp en fisk til. Denne gangen en lang han fisk som fortsatt var preget av gytefarger. Fisken tok på et merkelig vis. Jeg kasta langs et tangbelte jeg hadde lagt merke til, lot intermediate lina synke og dro flua i korte trekk langs bunnen. Det var en forsiktig fisk som bet på, men viste seg å være passe stor. Gytefisken var på rundt 3 kg. Fikk ikke veid den siden jeg ikke hadde med vekt. Slapp den ut igjen. Fikk tatt et undervannsbilde av hoden på den;

BORNHOLM 2007

Foventningene var på topp i forkant av denne turen. Vi ankom bustaden i Gudhjem på kvelden den 11/4. Vi kasta oss fort i seng for å være klare kl. 0430 morgenen etter. Vi startet morgenfisket i Salne bugt øst for hjembyen vår;

Svein og Tommy med belly

Meg i Salne bugt

Som dere ser så er ikke været akkurat på vår side. Sol, helt vindstille og krystallklart vann. Ikke akkurat topp forhold dette. Vi var ikke i kontakt med fisk her, så heller ikke noe.Litt senere på dagen etter en handletur og betaling av bolig, dro vi til Mølle vig der vi kjørte på helt til mørket tok oss. Her fikk jeg en “guppi”, en sjøørret på rundt 1,5 kg og en liten torsk. Fikk selvfølgelig friheten tilbake.

Dagen etter stod vi opp tidlig og dro til Sorthat som ligger på vestkysten. Dette er en plass der det er tatt mange store sjøørreter. Vi rigga pongtongbåten og bellyene her også. Det viste seg at man kunne padle 2-300 meter ut til et rev der man kunne se bunnen hele veien. Dybden varierte fra 0,5 til 10 meter. Det var også nesten som å ligge å drive i en elv. Det strømma skikkelig.

Sorthat

Her var det også blikk stille og varmt, men faktisk en del vak. Sjøørreten var mega var og meget vanskelig å komme inn på. Jeg klarte tilslutt å lure nok en guppi;

Ved skumringstiden lå jeg et stykke unna de andre nærme land og kasta inn mot noen stener. Rett før det ble mørkt bestemte jeg meg for å “legge inn årene”, da jeg padla innover hadde jeg et vannvittig flekk i stanga. Fisken slapp. Jeg ble liggende på samme plass for å forhåpentligvis prøve å lure den på igjen. Fisken begynte å vake etter en stund. Etter en 15 – 20 kast kom den opp som et prosjektil og kasta seg over flua. Klarte ikke å kroke den nå heller… :o( Lørdag morgen dro vi til Mølle vig igjen der vi opplevde et kjempe fiske. Tro det eller ei; jeg var borti fire store fisker uten å klare å kroke en eneste en!!! Jeg trodde tiden hvor jeg opplever “den store skjelven” var forbi, men der tok jeg feil gitt.Når man står der foran en sjøørret på 3-4 kg som vaker, og ikke klarer å beholde roen gjør man mye dumt. Flua setter seg fast i tanga, knute på lina, flua i treet bak osv….Uansett; mista/var borti 4 fisk. Surt…..Måtte trøstespise litt pølser etter dette;

Vi skulle være ute av bustaden kl. 1200, så vi rakk en siste fisketur på morgenen på søndag. Siden vi opplevde bra fiske dagen før, valgte vi Mølle vig denne gangen også. Nå var forholdene litt annerledes; helt vindstille og desto mer sky fisk.Jeg satt på “homo – reka” og klarte å lure nok en guppi;

Så dette ble altså fasit etter tre og en halv dag intensivt fiske. Var borti totalt 8 fisk og fikk 3 av dem. Vanntemperaturen lå på mellom 5 og 8 grader, noe som burde være ideelt. Manglet litt “ruskevær”, da tror jeg resultatet hadde vært helt annerledes!Vil uansett takke Svein og Tommy for en meget hyggelig tur!

BORNHOLM 2006

I år skulle mine venner fra Mongolia turen være med til sjøørretøya Bornholm. Gutta kom med toget til Sarpsborg på tirsdag ettermiddag og vi satt oss i bilen og kjørte 55 mil sydover til Ystad. Fergebillett og “stuga” i Gudhjem var booket forlengst så her var det bare å dra! Vi ankom Gudhjem rundt kl. 2000 på kvelden og hadde store forhåpninger om stor sjøørret. Jeg hadde fortalt Per Arne om min største på 3,7 kg så her var det mulighet for stor fisk.

Vi starta fisket i en liten bukt på nordsiden som jeg har fått noen pene fisker i før. I denne bukta er det er undervannsskjær som pleier å huse stor sjøørret. Per Arne dro på en fisk med en gang. Fisken var sprek og ville allt annet enn å ligge i hoven hans. Men det måtte den. Etter noen minutters kamp måtte den kapitulere og vår første fisk på turen var et faktum! Vekta stoppet på 3,6 kg. Jeg bølla litt med Per Arne siden han ikke klarte å slå min personlige rekord. Han mangla 100 gram…Vi dro videre til andre hot spots, men fikk ingen fisker på land.

3,6kg

Dagen etter bestemte vi oss for å prøve samme plass som vi hadde fått fisk ved dagen før. Det varte ikke lenge før “nymfefiskeren” Per Arne var i gang igjen; har fortalte om et bittelite vak midt ute på dypt vann, men på kastehold. Fisken tok en liten grønn bøste med rosa hale. Det var en skikkelig fin hann fisk som ga en monster fight. Denne fisken måtte også se seg slått og vekta stoppet på 3,8 kg denne gangen. Skikkelig lang nese til meg siden han nå hadde slått meg med 100 g (!) Jeg syns det faktisk var veldig morsomt at han fikk denne fisken, siden det var hans 10 sjøørret (eller noe sånn) i livet.

På lørdag (den siste dagen) var det min tur. Denne dagen var det veldig sterk vind og vanskelige fiskeforhold. Vi dro til en liten vik som ligger i le ved nordavind, men selv her tok vinden godt for seg. Etter en stund så jeg også noen rare brytninger i de ellers store bølgene. Jeg ga fisken et tilbud og jeg fikk svar direkte. En knallfin, blank “grønlænder” på 1,8 kg. En av mine vakreste sjøørreter noen gang faktisk.

Mer fisk ble det ikke på oss denne gang. Prøver igjen neste år :o)

BORNHOLM 2005

I år skulle jeg og et par kompiser prøve oss igjen etter sjøørret på Bornholm. Vi dro forhåpningsfulle (som alltid). Vi kjørte de nødvendige 55 milene fra Sarpsborg til Ystad før vi ankom vandrerhjemmet i Gudhjem på onsdag kveld.Vi stod opp kl. 0530 for å prøve plassene vi hadde lest om på internett gjennom hele vinteren. Ville de levere slik det står beskrevet? Jeg var sikker i min sak og dro på to pene fisker på ca. 1,5 kg hver

Denne turen var preget av fiske i snøvær og en vanntemperatur på rundt 2 grader. Noe som er litt for lavt på Bornholm. Det som er typisk ved slike temperaturer er at fisken kommer “innom” i korte perioder for å spise for så å gå ut på dypt vann igjen. Da blir det i mange tilfeller lotto om en får fisk og man brenner av mange timer langs bredden.

Dårlig og kaldt vær til tross; vi kjørte på uten å ha hellet med oss. Den siste dagen dro vi til “min lille vik” på nordvestsiden og David fikk æren av å kjenne det første flekket;

Dette var David´s største sjøørret noensinne. Vekta var 2,3 kg. Gratulerer!Noen minutter senere var det snella mi som fikk kjørt seg. Fisken tok helt inne ved en liten tangklase inne ved land. Jeg hadde aldri i verden trodd at sjøørreten kunne stå så nærme land! Der fikk jeg en liten aha opplevelse faktisk. Fisken tok på en tradisjonell grå børste (wolly bugger) i str. 8. Min største sjøørret på dette tidspunktet, 3,7 kg og 74 cm.

BORNHOLM 2003

Ettter å ha “bæsja på leggen” der jeg og David dro til Bornholm alt for sent året før, hadde vi nå lagt turen til en mer passende tid. Vi dro til Bornholm i slutten av mars måned. Nå var vi også skodd med flere personer, så her skulle det være store muligheter for å få lurt en av de store fiskene som er på Bornholm.På ferga over fra Ystad til Rönne testa vi litt flyving på dekk (katamaranen går i 40 knop);

Vi la oss inn ved vandrerhjemmet i Gudhjem;

Den første fiskedagen var endelig der og vi brukte god tid til å planlegge og lese kart. På dette tidspunktet var vi dårlig kjent på øya.

Det skulle vise seg at det var så å si umulig å få fisk faktisk. Vi så flere pene sjøørreter som var oppe, men de velta seg alt for langt ute. Vi denga fluestang i timesvis de to første dagene vi var der.Den tredje dagen var vi i Salne Bugt alle mann. Salne Bugt er en av de plassene på Bornholm som er kjent for sine store “havørreder”. Bukten er preget av store rullestener der det kan være veldig vanskelig å vade. Vadestav er å anbefale her! Etter å fiska over et langt strekk i østsiden i bukta vada jeg ut på en stor sten som jeg måtte balansere på. Jeg la ut et langt kast og det tok ikke tiendeler av et sekund engang før lina stramma seg. Det var et flekk ut av en annen verden som jeg ikke har kjent maken til. Fisken dro avgårde og jeg stod der med knute på lina.

Fisken dro og dro og stoppet akkurat idet knuten var på vei mot den første stangringen! Jeg fikk akkuratt løsna på galskapen før fisken dro noen meter til. Kampen videre var preget av at fisken gikk og dunka. Her var det bare å vente til den rette anledningen før den ville ligge i hoven;

Jeg stod der da med min lille “Bærums hov” og fisken var alt for stor til å ligge i den. Jeg vurderte heller å ta gjellekrepet på den. Desverre å gikk knuten når jeg skulle ta den, så fisken svømte rolig avgårde! :o( Surt… Jeg antok vekta til rundt 4 kg (+/-)…Mer ble det ikke på oss denne gangen. Flekka i satt langt inne. Veldig langt inne. Det var også en lokal fiskekonkurranse på øya. Det var en konkurranse som danskene arrangerte og den varte i 10 timer. Bare for å “bevise” at det var ikke oss det var noe galt med, så dro vi ned til Rönne der innveiinga fant sted for å ta en titt. Dette var hva som møtte oss;

Hjelp, ropte vi i kor da vi så fiskene. Den minste fisken på bildet er faktisk 1,5 kg. Den største var rundt 5. 10 timer fiske og alle de klubbene! Hva gjorde vi for noe galt da? Det viste seg at de fleste var tatt på sluk og langt ute. Det skal også sies at de som var med på konkurransen var lommekjent på øya og fisket ikke under noen tilfeldigheter. Konklusjon er at fiske på Bornholm er betinget at man fisker med rett utstyr til rett tid og ikke minst rett plass! Vi gnur på videre…Neste år er vi mer kjent!